Будь Людиною на землі!

Урок позакласного читання із зарубіжноі літератури в 7 класі, присвячений 100-річчю з дня народження В.О. Сухомлинського

Розробила вчитель російської мови та зарубіжної літератури Клочко Н.В.

Мета: поглибити знання учнів про життя та творчість В.О. Сухомлинського, проаналізувати духовну спадщину письменника-педагога, розкрити виховний та естетичний зміст "Листів до сина"; розвивати навички компаративного аналізу тексту, вміння висловлювати свою думку; сприяти вихованню почуття любові, патріотизму, людяності, безкорисливості, взаємоповаги, добра.

Обладнання: портрет В.О. Сухомлинського, зібрання творів письменника-педагога, книга І.Цюпи «Василь Сухомлинський» , «Листи до сина» О. В. Сухомлинського; мультимедійний матеріал ; підручник О.Ніколенко.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань та формування на їх основі вмінь і навичок.

ХІД УРОКУ

Найважливіше і найважче для людини ― завжди залишатися людиною.

В.О. Сухомлинський

І. Організація навчальної діяльності.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Бесіда вчителя та учнів за питаннями:

1. З творчістю якого письменника ми познайомилися на попередніх уроках?

2. Яке місце у творчому доробку письменника Р. Кіплінга займає вірш «Якщо»?

3. Чому назву цього вірша інколи перекладають як «Лист сину»?

4. Запишіть формулу за віршем (домашнє завдання), давши відповідь на запитання: «Яким з точки зору

Р. Кіплінга потрібно бути, щоб мати право називатися справжньою людиною? (Запис формули на дошці).

СПРАВЖНЯ ЛЮДИНА =

1 строфа віра в себе +

наполегливість+ енергійність

щирість +

2 строфа прагматизм + терпіння + вміння долати перешкоди+

3 строфа рішучість + віра в себе +воля до перемоги +

4 строфа гідність + простота +духовна незалежність = СПРАВЖНЯ ЛЮДИНА

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Слово вчителя.

У розмаїтті тем художніх творів, вивчених на уроках зарубіжної літератури, неважко побачити те, що їх об’єднує. Всі вони розглядають людину, її вчинки та спонукають нас замислитись над своєю поведінкою. Сьогоднішній урок позакласного читання є доказом моїх слів.

IV. Повідомлення теми, мети , епіграфа уроку.

Проблемні питання:

- 1. Яка вона, справжня людина, з точки зору В.О.Сухомлинського?

2. Чи можна стверджувати, що В.О. Сухомлинський був філософом, мудрецем, СПРАВЖНЬОЮ ЛЮДИНОЮ?

3. Епістолярний жанр ― це… ?

V.Формування нових знань, умінь, навичок.

Презентація портрета В. О. Сухомлинського, його творів.

Слово вчителя.

У 2018 році, 28 вересня ,виповнюється 100 років із дня народження відомого українського педагога, вченого, патріота В.О.Сухомлинського. Значну частину свого життя він був директором Павлиської школи на Кіровоградщині.

Прожив Василь Олександрович мало – всього 52 роки(1918-1970), але встиг зробити багато: написав 48 книжок , 500 статей, 1500 казок і оповідань для дітей. Праці педагога видано 53 мовами світу. Найбільш відома його книжка «Серце віддаю дітям», яка видана 30 мовами світу. Широко знані його праці: «Народження громадянина», «Павлиська середня школа», «Як виховати справжню людину», «Сто порад учителеві», «Розмова з молодим директором школи», «Листи до сина».

Винятковість В.О.Сухомлинського як сильної і талановитої людини, педагога зокрема – у випередженні часу. Сухомлинський створив оригінальну педагогічну систему, що грунтується на принципах гуманізму , на визнанні особистості дитини найвищою цінністю . Сухомлинський будував процес навчання як радісну працю ; велику увагу він приділяв формуванню світогляду учнів; важлива роль у навчанні відводилася слову вчителя, художньому стилю викладу , створенні разом з дітьми казок, оповідань. Сухомлинський розробив комплексну естетичну програму « виховання красою» . Його ідеї втілені в практиці багатьох шкіл . Було створено педагогічний музей Сухомлинського у Павлиській школі (1975).

На домашнє завдання вам потрібно було самостійно опрацювати матеріал про життєвий і творчий шлях В.О.Сухомлинського, прочитати «Листи до сина» Василя Сухомлинського ( 1,2,5, 7,8,9,10,13 ), дібрати тези до них, підготувати термінологічну довідку.

Міні-тест

1.В якому році народився В.О.Сухомлинський?
а) в 1920 році * б) в 1918 році в) в 1928 році

2. Де народився письменник ?
а) на Одещині б) на Львівщині * в) на Кіровоградщині
3. Як проводив літні канікули Василь ?
а) ходив на рибалку б) гостював у бабусі * в) працював у колгоспі.

4.Змалку хлопчик любив…
а) танцювати б) співати * в) читати книжки

5. Хто заохочував хлопця до читання?

*а) дідусь б) бабуся в) мати?

6. Хто заохочував В.О. Сухомлинського до вчительської роботи?

а) дідусь б) бабуся *в) мати?

7. У 17 років В.Сухомлинський вчитель…

а) історії б) географії * в) мови і літератури

8. Скільки років працював В.О. Сухомлинський в школі ?
а) 20 років *б) понад 30 років в) 40 років

9. Який твір В.О. Сухомлинський написав в епістолярному жанрі?

а) «Серце віддаю дітям б) «Листи до сина» в) «Народження громадянина»

10. У Павлиській середній школі Василь Олександрович працював... ( директором ).

11. Цюпа у своїй книзі про про В.О. Сухомлинського називає називає його … ( Добротворець )

12. Продовж вислів В.Сухомлинського: « Людина народжується на світ не для того , щоб зникнути безвісною пилинкою . Людина народжується, щоб … (лишити по собі слід вічний )».

(Учитель і учні підсумовують знання про педагога.)

.Слово вчителя.

-Як називаються твори, в яких відбуваються фантастичні події за участю фантастичних сил?

В.О.Сухомлинський разом з дітьми створили понад триста маленьких мініатюр. Згодом вони так і стали називатися «Павлиські казки». Василь Олександрович Сухомлинський вперше в історії педагогіки звернувся до таких етичних категорій і понять, як народження і смерть людини, сенс життя, зло, горе,біда, відчай , любов, совість, терпимість.

Виразне читання та аналіз казки «Бо я людина».

Вечоріло.Дорогою ішли два подорожні: батько й малий син. Посеред дороги лежав камінь. Батько не помітив його, спіткнувся й забив ногу. Йому заболіло. Крекчучи, він обійшов камінь і, взявши хлопчика за руку, пішов далі.

Другого дня батько з сином ішли тією самою дорогою назад. Батько знов не помітив каменя, знов спіткнувся й забив ногу.

Третього дня батько й син знов ішли тою самою дорогою. До каменя ще було далеко. Батько сказав синові:

-Дивись уважно, сину. Треба обминути камінь.

Ось і те місце, де батько двічі спотикнувся й забив ногу.Вони зменшили ходу,але каменя вже не було. На обочинідороги сидів сивий дід.

Дідусю,- питає хлопчик,- ви тут не бачили каменя?

-Я прибрав його з дороги.

-Ви теж спіткнулися й забили ногу?

-Ні, я не спіткнувся й не забив ногу.

-Чого ж ви прибрали камінь?

-Бо я людина.

Хлопчик став та й думає.

-Тату,- питає він,- а хіба ви не людина?

Питання:

- Про що розповідається в оповіданні?

-Як зреагували батько і старий дід на камінь, який лежав посеред дороги?

-Щоб ви відповіли хлопчику на його запитання?

-Прокоментуйте назву оповідання.

-Бо я людина- це саме хто з героїв оповідання, на вашу думку?

- Чому вчить казка?

Слово вчителя.

Зв'язок поколінь… Це передача життєвого й історичного досвіду від одного покоління до іншого, яка йде різними, іноді важкими шляхами і в різних формах. Одна з них – батьківські листи.
Термінологічна довідка (повідомлення учня).
Лист – інтимний людський документ, його пишуть до близьких людей, в ньому розкривається душа людини. Лист відноситься до епістолярної літератури (від латинської – послання, лист). Ознайомлення з епістолярною спадщиною письменника допомагає глибше вивчити його життя, ідейні інтереси, зв’язки з іншими людьми, творчу історію його робіт.
«Листи до сина» Василя Сухомлинського є документом епохи. Видання це, на жаль, посмертне, основане на рукопису, взятому із архіву цієї видатної людини, рукопису, до якого він ще й ще раз би повернувся б, якби не завадила цьому його до болісного рання смерть. Це твір є доповненням й розвитком таких його ґрунтовних книг, як «Серце віддаю дітям», «Як виховати справжню людину», й, особливо, «Народження громадянина». Подорожуючи з листами Василя Олександровича, ми повинні зрозуміти основний їх задум: «Хочеться, щоб ви стали гідними нашими послідовниками».
«Листи до сина» вперше вийшли у світ у 1977 році, над ними В.Сухомлинський працював до останніх днів свого життя. На жаль, згадані листи не датовані, але з їх змісту можна здогадатися, що написані вони були тоді, коли син Василя Олександровича вже покинув батьківську хату і став студентом. Батько ж вважав за потрібне саме в цей відповідальний період направляти самостійне життя сина в потрібне русло, надаючи поради з власного досвіду.

Зрозуміло, що листи Сухомлинського до сина мають не вузьке суто біографічне значення, вони адресовані до широкого загалу читачів і мали на меті допомогти у вихованні громадянина, тобто розв’язанні центральної проблеми педагогічної системи В.О. Сухомлинського. Не випадково в одному з перших листів В.О. Сухомлинський пише синові: "Радий, що мій лист збудив у тебе цілий рій думок. Певно, причиною такого злету є те, що перед тобою зараз нові люди, ти щодня пізнаєш пречудове, найдивовижніше, що є в світі – "людину" [3, с. 594]. Вони побудовані у формі діалогу вихователя зі своїм дорослим вихованцем. Теми, над якими розмірковує педагог, актуальні ; у своїй сукупності вони представляють програму діючого гуманізму.

Ідейно- тематичний аналіз «Листів до сина».

Орієнтовні тези до листів.

Перший лист.
– Пам’ятай, хто ти й звідки ти вийшов.

– Сотні тисяч слів у нашій рідній мові, але першими я б поставив три : народ, праця, хліб.
Другий лист.

– Ніколи не бійтеся говорити про те, що почуваєте, навіть якщо ваші думки не сходяться із загальноприйнятими.
П’ятий лист.

– Знайти своє покликання, утвердитися в ньому – це джерело щастя.

– Людина - господар свого покликання.
Сьомий лист.

Праця і людина – найголовніше. ( Висновок з казки " Пряник і Колосок").

Восьмий лист.

-Ти повинен виховувати себе.

-Без подолання труднощів, без перенавантажень нема справжньої людини.

-Хай тобі буде важко - не бійся. Зате ти станеш справжньою людиною.

Дев'ятий лист.

– Виховуй у собі Людину.

Десятий лист.

-Умій змусити себе працювати, ставити мету і досягати її.

-Книги – тисячолітня мудрість людини…Учись читаючи виховувати себе.

-Умій поважати людське в кожному. ( Радить прочитати книгу Екзюпері « Маленький принц»).

Тринадцятий лист.

-Живи і працюй так, як цього вимагає Батьківщина.

-Гордися своїми предками - борцями за свободу і незалежність Батьківщини. Треба бути готовим стати на її захист.

Учитель.

- Яке враження на вас справила книга В.О. Сухомлинського " Листи до сина"?

- Якою, на думку Сухомлинського, є справжня людина? ( Підсумки записуються у вигляді схеми ).

Схема

СПРАВЖНЯ ЛЮДИНА = СПРАВЖНЯ ЛЮДИНА =

( з точки зору Р.Кіплінга ) (з точки зору В.О. Сухомлинського)

віра в себе + пам'ятай свій родовід+

Наполегливість+ любов до свого народу +

шануй хліб та людську працю +

Енергійність + гідність +

Щирість + духовна незалежність +

прагматизм + будь господарем своєї долі +

терпіння + працелюбність +

вміння долати перешкоди + вміння долати перешкоди +

рішучість + цілеспрямованість +

віра в себе + гуманізм +

воля до перемоги + читай книги +

гідність + люби свою Батьківщину +

простота + патріотизм

духовна незалежність +

енергійність

= СПРАВЖНЯ ЛЮДИНА =

Робота з афоризмами педагога.

(Учні пояснюють зміст деяких афоризмів.)

. Слово вчителя.

Були у мудрій праці В.О.Сухомлинського роздуми, що звучали як афоризми. Триста афоризмів.

Це своєрідна книжка мудрості. Заповіт вчителя дітям. Особливе місце в них займають роздуми педагога про любов, підготовку до створення сім’ї, ставлення до майбутньої дружини. Ось деякі з цих думок Василя Олександровича:

· Виховуй у собі Людину— ось що найголовніше, інженером можна стати за п'ять років, учитись на людину треба все життя.

· Виховуючи свою дитину, ти виховуєш себе.

· Без будь-кого з нас Батьківщина може обійтися, але будь-хто з нас без Батьківщини— ніщо.

Справжнялюбовнароджується тільки в серці, що пережило турботи про долю іншої людини.

· Той, хто не знає меж своїм бажанням, ніколи не стане гарним громадянином.

· Дитина— дзеркало родини; як у краплі води відбивається сонце, так у дітях відбивається моральна чистота матері і батька.

· Людина народжується насвітне для того, щоб зникнути безвісною пилинкою. Людина народжується, щоб лишити по собі слід вічний.

· Любов— це насамперед відповідальність, а потім уже насолода,радість.

· Совість— це емоційний страж переконань.

· Роки дитинства— це насамперед виховання серця.

· Там, де є суворість і вимогливість жінки, дівчини, юнак стає справжнім чоловіком.

· Той, хто по-справжньому любить Батьківщину,— з усякого погляду справжня людина.

· Людина така, яке її уявлення прощастя.

· Егоїзм— першопричина раку душі.

· Якщо люди говорять погане про твоїх дітей— вони говорять погане про тебе.

· Багато лих мають своїми коренями саме те, що людину з дитинства не вчать керувати своїми бажаннями.

· Музика— це мова почуттів.

Закоханий у себе не може бути здатний на справжню любов.

· Людина звелася над світом усього живого насамперед тому, що горе інших стало її особистим горем.

· Сім'я— це джерело, водами якого живиться повновода річка нашої держави.

· Слово— найтонший дотик до серця; воно може стати і ніжною запашною квіткою, і живою водою, і нетактовне— приносить біду. Словом можна вбити й оживити, поранити і вилікувати, посіяти що повертає віру в добро, і гострим ножем, і розпеченим залізом, і брудом… Мудре і добре слово дає радість, нерозумне і зле, необдумане тривогу й безнадію, одухотворити, розсіяти сумнів і засмутити, викликати посмішку і сльози, породити віру в людину і посіяти зневіру, надихнути на працю і скувати силиу душі…

- Яких тем стосуються афоризми?

(Патріотизм, любов, щастя, радість, совість, краса, громадянська позиція , стосунки в родині.)

Значення діяльності В.О.Сухомлинського.

Про В.О.Сухомлинського – людину полум`яного серця, видатного педагога сучасності написано багато творів.

Виразне читання вірша «Пророк» академіка Ю.Мальованого.

В глибокім сні країна спочивала,

Ніщо,здавалось, не пробудить нас.

Тебе сама історія обрала,

І ти прийшов,щоб обігнати час.

В дитині бачив над усе людину,

А не простий бездушний механізм.

Їй серце щедро віддавав щоднини -

У цьому твій «абстрактний гуманізм».

Навчав терпляче в лісі і у полі

Торкнутись квітки й не струсить росу.

Проголосив святинями у школі

Природу, Матір, Працю і Красу.

Ми лиш тепер приходимо до цього

І не відступим більше ні на мить,

Над нами як суддя і вчитель строгий

Бджола твоєї мудрості бринить.

VI. Узагальнення та підбиття підсумків у просторі означеної теми.

1. Бесіда учителя й учнів.

- Чи погоджуєтесь ви з думкою Кіплінга та Сухомлинського про сутність справжньої людини?

- Кого з героїв вивчених вами літературних творів можна назвати справжньою людиною? (Прометей, Полліанна, подружжя з твору "Дари волхвів" ,старий пікт, Тарас Бульба, Іван Терешка...)

- Чи хотіли б ви бути найкращими у світі дітьми? Що для цього необхідно зробити?

- Чи хотіли б ви бути найкращими у світі батьками? Як готувати себе до майбутнього доброго батьківства?

- Чи можуть найкращі у світі батьки не мати найкращих у світі дітей і навпаки?

2. Повторне звернення до теми та епіграфа, проблемних запитань уроку.

- Прокоментуйте епіграф до уроку.

- Чи згодні ви з думкою, що Сухомлинський - справжня людина? Доведіть твердження, склавши формулу.

Сухомлинський = Письменник + Педагог + Мудрець + Прометей = Справжня Людина

3. Інтерактивний прийом «Продовж речення».

- Я знаю про Сухомлинського….

- І. Цюпа називав Василя Олександровича… ( Добротворцем ).

- Мені відомо, що епістолярний жанр – це…

- Якби я був(ла) найкращим у світі сином(донькою), то я б…

4. Аргументація участі семикласників у роботі на уроці.

Слово учителя.

Доля до Василя Олександровича виявила виняткову прихильність. Не розщедрилася вона хіба що на роки земного життя - трохи більше півстоліття. Натомість творча спадщина Педагога житиме віками.

«Серце віддаю дітям» - так педагог назвав свою головну книгу. Шукаючи відповідь на запитання, що було найголовнішим у його житті, він без вагань стверджував: любов до дітей. В.О.Сухомлинський жив і творив для майбутнього, тому й виявився сучасним.

VII. Домашнє завдання

1. Написати твір-мініатюру на одну з тем:

*"Чи важко бути справжньою людиною?"

* "Якою повинна бути справжня людина?"

*" Якби я був(ла) найкращим у світі сином(донькою), то я б…"

2. Чи листуєтесь ви з ким-небудь? Створіть лист-роздум своєму ровеснику, порушуючи в ньому проблему людини сьогодення.

3. Підготувати виразне читання напам'ять уривка з вірша Р.Кіплінга "Якщо" ( «Лист сину» ).

Кiлькiсть переглядiв: 3482

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.